Pyörämatkailun oppia kotimaasta ja Keski-Euroopasta

Ellare vietti syyskuussa todellista pyörämatkailun teemakuukautta, kun samassa kuussa järjestettiin sekä Ellaren ja matkanjärjestäjä YouTravelin pyörämatkailun opintomatka Bodenjärven alueelle että pyöräliikenteen ja pyörämatkailun huipputapahtuma VeloFinland Oulussa.

Pyörämatkailun opintomatkalla Bodenjärvellä

Ellare ja YouTravel järjestivät syyskuussa Bodenjärven alueelle suuntautuvan pyörämatkailun opintomatkan. Mukana oli kotimaisia matkailun ja erityisesti pyörämatkailun kehittäjiä Etelä-Pohjanmaalta, Kainuusta, Saimaan alueelta, Päijät-Hämeestä sekä pääkaupunkiseudulta. Osallistujat työskentelevät pyörämatkailun parissa pyörämatkailuhankkeissa, DMO:ssa ja omissa yrityksissään.

Upean Bodenjärven rannoilla sijaitsevat Saksa, Itävalta ja Sveitsi. Alueen ehdoton kruununjalokivi on koko järven kiertävä pyörämatkailureitti, joka on tuotteistettu pieniä yksityiskohtiaan myöten. Matkan aikana vierailtiin ja pyöräiltiin kaikissa kolmessa maassa. Tapaamisia oli järjestetty muun muassa Lindaun kaupungin ja matkailutoimiston, Konstanzissa sijaitsevan Radweg Reisen -matkanjärjestäjän, Itävallan Vorarlbergin alueen DMO:n sekä Bodenseen saksankielisen alueen kattomarkkinointiyhtiön kanssa. Lisäksi tapasimme koko reitin suunnittelusta ja ylläpidosta vastaavan Alexander Weimerin Bodensee Radwegistä.

Pyörämatkailun kehittäminen vaatii pitkäjänteistä työtä

Bodenseen alueella on vuosia tehty pitkäjänteistä työtä pyörämatkailun kehittämiseksi, ja puitteet alueella ovat mitä suotuisimmat matkailijan kannalta: vuorien ja kirkkaan järviveden yhdistelmä tekee alueesta upean luontokohteen, miellyttävä sää pidentää kautta sekä kevään että syksyn puolelta ja monipuolinen majoitus-, ravintola- ja muu palvelutarjonta tuo alueelle matkailutuloa. Millaisia oppeja suomalaiset pyöräilykohteet voivat siis ottaa kansainväliseltä suosikkikohteelta? Vastaukset on koottu osallistujien kommenteista ja palautteista.

Muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä

Suomessa pyörämatkailua on kehitetty kunnolla vasta vähän aikaa Bodenseehen verrattuna. Pitkäjänteinen ja laadukas työ tuo tuloksia, joita täälläkin on jo näkyvissä. Suomessa moni asia pyörämatkailun kannalta on jo hyvin – ellei jopa paremmin – esimerkiksi palveluiden kannalta. Suomessa on valtavasti asioita, jotka luovat todella paljon potentiaalia pyörämatkailuun, eikä sitä kannata unohtaa.

Opasteet ja viitoitukset

Jokaisen reitin varrelle tarvitaan laadukkaat ja selkeät opasteet. Digitaalinen kartta on hyvä lisä reitin opastamiseen, mutta se ei yksinään riitä.

Pienimmätkin yksityiskohdat kuntoon – pyöräilijöiden huomioiminen

Reitin varrella tulee olla riittävästi palveluita ja esimerkiksi ruokaa ja juomaa saatavilla tiettyjen kilometrien täyttyessä. Lisäksi huomioon tulee ottaa myös esimerkiksi se, että levähdys- ja maisemapaikoilta löytyy viihtyisät penkit ja oleskelupaikat sekä esimerkiksi välineet pyörän huoltoon. Pienilläkin asioilla on merkitystä, sillä pyörämatkailu on monesta asiasta koostuva kokonaisuus.

Tuotteistaminen ja markkinointi

Suomessa on maisemiltaan ja infrastruktuuriltaan vähintään yhtä hienoja reittejä kuin Bodenseen alueella, mutta reittien tuotteistaminen ja markkinointi saattaa vielä joillakin alueilla ontua. Myös reittien yhtenäinen ilme on tärkeä ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa.

Turvallisuus

Turvallisuuden merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi pyörämatkailusta puhuttaessa. Turvallisuus onkin jokaisen pyörämatkailuun liittyvän valmennuksen ja tapaamisen vakioaihe. Suomessa turvallisuus koetaan jokseenkin hankalana asiana erityisesti voimakkaasti liikennöidyillä reiteillä ja siellä, missä pientareet ovat kapeat ja pyöräilijälle epäsuotuisat. Turvallisuus ei ole Bodenseen kaltaisessa pyörämatkailun mekassakaan vielä aivan priimakunnossa, joten opittavaa löytyy puolin ja toisin.

Pyöräily-ystävällisyys

Pyöräily-ystävällisyys on melko helppoa toteuttaa, ja siihen tulee kotimaassakin panostaa vielä astetta enemmän. Tarvetta on muun muassa turvallisille säilytyspaikoille taukopaikoilla ja majoituspaikoissa, kattavalle opastukselle pyörän käyttöön vuokraamossa ennen reitille lähtöä, eväspaketeille majapakoista, riittäville tiloille ryhmille... Lista jatkuu, mutta asiat ovat toteuttavissa – pyöräily-ystävällisten palveluiden markkinointia unohtamatta!

Pyöräilykuukauden huipennus VeloFinlandissa

Pyöräliiton jokavuotinen pyöräliikenteen asiantuntijatapahtuma järjestettiin syys-lokakuun vaihteessa Oulussa. Tänä vuonna tapahtuman ohjelma oli kattavampi ja monipuolisempi kuin koskaan aiemmin ja pyörämatkailu sai ohjelmistossa enemmän aikaa kuin koskaan aiemmin. Ellaren Johannes ja Tiina pääsivät puhumaan kotimaisesta pyörämatkailusta ja pyörämatkailukohteen menestyksen suuntaviivoista Ellaren kahden kotimaan pyörämatkailuntutkimuksen (2020 ja 2022) ja Ellaren pitkään jatkuneen reittien kehittämisen näkökulmasta.

Ensi vuoden VeloFinland järjestetään Joensuussa, ja paikalle toivotaan laajasti pyörämatkailun kehittäjiä ympäri Suomen. Tulehan mukaan!

Ellaren tiimi pysyy pyörän satulassa 

Ellare on Suomen aktiivisin ja laaja-alaisin pyörämatkailua kehittävä yritys, jonka tiimi pyöräilee aktiivisesti. Olemme olleet mukana kehittämässä suomalaista pyörämatkailua jo vuodesta 2000. Lisäksi Ellaren Tiina on Suomen ensimmäinen Euroopan pyöräilyliiton (ECF) sertifioima reittitarkastaja. Teemme omaa luonto- ja pyörämatkailututkimusta, josta Sinä hyödyt.

Hyödynnä osaamistamme oman alueesi luonto- ja pyörämatkailustrategian ja kehittämissuunnitelmien laatimisessa, pyörämatkailun työpajoissa tai vaikka markkinoinnin kohdentamisessa.

Edellinen
Edellinen

Viisi kysymystä reittien kehittäjille

Seuraava
Seuraava

Kohti kestävämpää matkailua — Outdooractiven ajankohtaiset