Laadukkaat reitit ja kattava reittitieto luontomatkailukohteen tärkeimpiä valintakriteerejä - kansainvälisen jakelukanavatutkimuksen tuloksia

Toteutimme keväällä 2021 kansainvälisille matkanjärjestäjille suunnatun tutkimuksen, joka kohdennettiin erityisesti outdoors-teemaisia matkoja tarjoaviin jakelukanaviin. Tutkimme muun muassa asiakasryhmiä, tuotteita, kohteiden valintaan liittyviä kriteerejä sekä sopimusten tekemiseen liittyviä preferenssejä. Lisäksi halusimme selvittää, millainen kuva vastaajilla on Suomesta nimenomaisesti luontomatkailukohteena. Tutustu tuloksiin tässä tekstissä!

Tutkimus toteutettiin helmi-maalikuussa 2021, ja sen tulokset perustuvat 103 arviointiin. Verkossa toteutettua kyselyä tukemaan tehtiin syventäviä puhelinhaastatteluja. Vastauksia saatiin mm. Saksasta, Isosta-Britanniasta, Baltiasta, Pohjoismaista, Keski-Euroopasta, Venäjältä ja kaukomarkkinoilta. Tutkimuksen tavoitteena on helpottaa kansainvälisten ja suomalaisten matkailualan toimijoiden välistä yhteistyötä sekä kehittää suomalaisten matkailualan toimijoiden ymmärrystä siitä, kuinka tarjota optimaalisia palveluja kansainvälisille matkailijoille.

Laadukas ja monipuolinen reittitieto kohteen valintakriteerinä

Tärkeimpiä tekijöitä outdoors- tai luontomatkailukohteen valinnassa ovat maasta riippumatta kattavat reittitiedot kohteesta ja se, että kohteessa on useita laadukkaita reittejä. Erityisesti saksalaisille matkanjärjestäjille kattava reittitieto on hyvin merkittävä valintakriteeri. Vaihtelua eri maiden väliltä löytyy jonkin verran. Tuotemanuaaleilta matkanjärjestäjät odottavat, että ohjelmapalvelut on esitetty laajasti, ja että USP:t sekä liikenneyhteydet ja sijaintitiedot on ilmoitettu selkeästi.

Itse kohteissa kysyntää on erityisesti perheomisteiselle majoitukselle, sillä 76 % matkanjärjestäjistä suosii ylivoimaisesti tämän tyylistä majoitusta. Yllättäen luksusmajoitus on toiseksi suosituin toive. Ketjuhotelleja suosivat lähinnä kokoluokaltaan suurimmat yritykset. Markkina-alueittain on suuriakin eroja ja esimerkiksi Saksassa perhemajoitusta suosii 91% vastaajista. Majoituskohteiden valinnassa erityistä huomiota kiinnitetään paikallisuuteen, autenttisuuteen sekä ainutlaatuisuuteen. Palveluntuottajilta toivotaan ripeyttä ja joustavuutta esimerkiksi peruutusehdoissa.

Lisää suoria kontakteja kotimaisiin majoitus- ja ohjelmapalveluyrityksiin

Tiesitkö, että kansainväliset matkanjärjestäjät kaipaavat lisää suoria kontakteja kotimaisiin majoitus- ja ohjelmapalveluyrityksiin? Tulokset osoittavat, että 68 % matkanjärjestäjistä haluaa tehdä sopimuksia suoraan majoitusyritysten kanssa ilman erillisiä välikäsiä ja 64 % suoraan ohjelmapalveluja tarjoavan yrityksen kanssa. Markkina-alueittain löytyy eroja.

Sopimusta tehtäessä matkanjärjestäjät arvostavat erityisesti palveluntuottajan ammattitaitoa ja pätevyyttä, vastuullista toimintaa sekä alueen luontokohteiden ja reittien tuntemusta. Niinkään isoa merkitystä ei ole esimerkiksi sillä, voiko yritys palvella isoja ryhmiä tai tarjoavatko he eksklusiivisia sopimuksia.

Pyöräilyn alalajit avaintuotteita kolmen vuoden kuluttua

Tällä hetkellä matkanjärjestäjien avaintuotteet koostuvat multiaktiviteetti- ja vaellustuotteista (kävely ja patikointi), joita tukevat retkipyöräilyyn ja vesiaktiviteetteihin liittyvät tuotteet. Kun tuloksia verrataan kolmen vuoden päähän, pyöräilyn eri alalajit, maasto-, retki- ja maantiepyöräily, nousevat avaintuotteissa kärkeen, ja pyöräilyn yhteenlaskettu osuus tuotetarjonnasta tuplaantuu. Matkanjärjestäjien tarjoamista tuotteista kaksi kolmasosaa on tällä hetkellä helppoja, vähäriskisiä ja ”pehmeitä” tuotteita. Ainoastaan 4 % tuotetarjonnasta kattaa tällä hetkellä haastavammat ja seikkailullisemmat extreme-tuotteet.

Myös asiakasryhmissä tulee tapahtumaan selkeä muutos. Tällä hetkellä avainasiakkaita ovat pariskunnat, seniorit, lapsiperheet sekä yksin matkustavat. Erilaisia vammaryhmiä asiakkaista on tällä hetkellä ainoastaan 2 %. Kun tilannetta tarkastellaan kolmen vuoden kuluttua, seniorit ovat nousseet kärkeen suurimpana asiakasryhmänä, ja vammaryhmien osuus asiakkaista noussut 19 prosenttiin. Perheet mukaan luettuna nämä kolme asiakasryhmää ovat ne, jotka tulevaisuudessa tulevat tarvitsemaan yhä kasvavissa määrin esteettömiä palveluita.

Suomi vielä jokseenkin tuntematon luontomatkailukohde

Lähes kolmasosa vastaajista tuntee Suomea vähän tai ei ollenkaan luontomatkailukohteena. Kun Suomea mietitään luontomatkailukohteena, mieleen tulevat luonto, talvi, metsät, järvet, lumi, kesä, sauna, aktiviteetit, puhtaus ja puhdas ilma. Suomi koetaan rauhallisena, hiljaisena, monipuolisena ja luontomatkailuun hyvin soveltuvana matkakohteena.

Finland is very nature orientated.

Finland is the perfect destination for enjoying the nature.

All conditions for an outdoors or nature tourism are created here.

Pure nature!

Vastaajat mielsivät Suomen samanlaiseksi luontomatkailukohteeksi naapurimaiden Norjan ja Ruotsin kanssa ja peräänkuuluttavat erilaistumista. Aitous, vahva oma kulttuuri ja paikallisuuden esiintuonti koetaan asioina, joilla Suomi voi erottua muista.

Haluatko kuulla lisää?

Tässä muutamia tärppejä laajasta tutkimuksestamme, jonka tuloksia pääsemme seulomaan esimerkiksi maakohtaisesti. Tulemme mielellämme kertomaan lisää tutkimustuloksista erilaisiin tilaisuuksiin. Olethan yhteydessä!

Kehitätkö pyörämatkailua? Tutustu myös loppuvuodesta 2020 ilmestyneeseen kotimaan pyörämatkailututkimukseemme täältä.

Edellinen
Edellinen

Uusia matkailualueita mukaan Outdooractiveen ja muut ajankohtaiset uutiset

Seuraava
Seuraava

Optimoitu karttojen, reittien, aktiviteettien ja muiden tietojen yleiskatsaus