Kiertomatka on suosituin matkailumuoto

Outdooractive logo


Kesäsesongin aikaan monet matkailijat kiertävät ympäri Suomea joko omalla tai vuokra-autolla. Myös kansainvälisten matkatoimistojen myymistä tuotteista iso koostuu joko omatoimisista kiertomatkoista tai opastetuista ryhmäkiertomatkoista. Matkojen kriteerinä on usein kauneimmat maisemat, omat harrastusmahdollisuudet sekä majoituksen taso. Outdooractiven avulla kiertomatkat tuotteistetaan ja markkinoidaan halutuille kohderyhmille sekä kansainvälisillä että kotimaisilla markkinoilla

Outdooractiven softa mahdollistaa kiertomatkojen tuotteistamisen, sillä järjestelmä on reittipohjainen ja kiertomatka on kuin mikä tahansa reitti. Softa mahdollistaa koko reitin tuotteistamisen, sen näkyväksi tekemisen ja reitin jakamisen suositeltaviin päivämatkoihin. 

Lue lisää...Kiertomatka on suosituin matkailumuoto

Onko pyörämatkailussa Suomen matkailun tulevaisuus?


Pyörämatkailusta on tulossa kovaa vauhtia seuraava hitti Suomessa. Eikä ihme, onhan pyörämatkailu ollut jo pitkään kasvuvauhdissa useissa maissa kuten Amerikassa, Saksassa, Itävallassa  ja naapurissamme Ruotsissa. Kohteita ja palveluita on kehitetty ja tuunattu viimeisen päälle pyöräilevää varten. Maisemallisesti kauniit, vauhdikkaat ja turvalliset reitit, pyöräily-ystävälliset palvelut ja kattava informaatio ovat menestyksen salaisuuksia

Suomalaisen pyörämatkailun menestystarina löytyy esimerkiksi Puumalan pyöräilyreitistöstä (60km), jonka pyöräili kesällä 2019 yli 2000 pyöräilijää. Ellaren Pirjo Räsänen todisti kesällä omin silmin miten alueelle on suosion myötä syntynyt uusia matkailupalveluita ja kuinka alueen matkailukohteet ovat saaneet pyöräileviä matkailijoita sekä kotimaasta että ulkomailta.

Lue lisää...Onko pyörämatkailussa Suomen matkailun tulevaisuus?

Digitaalista laadun ja näkyvyyden hallintaa

Outdooractive logo


Vietimme syyskuussa viikon Outdoors -konferenssissa Saksassa. Yksi matkan kiinnostavimmista esityksistä oli Siegen-Wittgensteinin visit-organisaation esitys, jonka pääpointtina oli miten organisaatio hallitsee ja johtaa korkeatasoisen digitaalisen sisällön tuottamista ja sen näkyvyyttä yhdessä alueen toimijoiden kanssa. Organisaation käyttämä softa karsii automaattisesti huonolaatuisen digisisällön pois yhteismarkkinoinnista. Yksinkertainen toteutus on muuttanut alueellista yhteistyömallia peruuttomasti.

Alueella painittiin aiemmin samanlaisten ongelmien kanssa kuin Suomessakin useilla alueilla. Alueorganisaatioiden kumppanit kuten kunnat ja yritykset ovat hyvin eri tasolla digiosaamisen suhteen, mikä tuo tullessaan erilaisia haasteita. Siegen-Wittgensteinissa oli vuosien aikana alueellista portaalia rakennettaessa tehty parikin virhettä:

Lue lisää...Digitaalista laadun ja näkyvyyden hallintaa

Outdooractive — älykäs karttapalvelu kuntasi käyttöön


Outdooractive kokoaa tiedot hiihtoladuista, ulkoilureiteistä ja vierailukohteista kunnan sivuille ja esittää ne helposti ymmärrettävällä tavalla. Asiakas löytää vaivattomasti omia tarpeita vastaavat reitti- ja kohdetiedot Outdooractiven laajasta valikoimasta. 

Kuvittele tilanne, jossa kunnan sivuilta löytyisi karttapohjainen reitti- ja kohdehaku. Käyttäjä voisi selata reittejä suoraan kartalta, hakea reittejä nimellä ja rajata haettavia kohteita kiinnostuksensa tai taitojensa mukaan. Tallentaa reitit offline-tilaan, siirtää tiedot gps-laitteeseen tai tulostaa kätevän taskuoppaan. Ilmaiseksi. Tällaisen palvelun koodaaminen voi kuitenkin tulla kalliiksi. Herää muitakin kysymyksiä. Olisiko palvelu hyödyllinen suhteessa panostettuun rahaan? Onko sivusto jo muutaman vuoden päästä uusimisen tarpeessa? Kuinka moni matkailija edes etsii näitä tietoja juuri kunnan sivulta? Mobiilisovelluskin olisi hyödyllinen. 

Lue lisää...Outdooractive — älykäs karttapalvelu kuntasi käyttöön