Matkailuelämykset kuuluvat kaikille – tutustu Visit Finlandin Inklusiivisen matkailun oppaaseen

Kaksi pyörätuoleilla kulkevaa henkilöä aurinkoisen mäntymetsän ympäröimällä polulla

Kuva: Petri Jauhiainen, Visit Finland

Visit Finland julkaisi keväällä 2021 Inklusiivisen matkailun oppaan yhdenvertaisen matkailun edistämiseksi. Teos opastaa, kuinka matkailuyritykset voivat tehdä palveluistaan ihmisten moninaisuuden huomioon ottavia ja inklusiivisia. Mukana oppaan työstämisessä olivat Ellaren Pirjo Räsänen, Iida Röksä ja Jukka Parviainen.

Tiesitkö, että noin 15 % maailman väestöstä tarvitsee esteettömiä palveluita jatkuvasti ja jopa 40 % väliaikaisesti? Entä oletko joskus ollut palvelutilanteessa, jossa on tapahtunut syrjintää tai epäasiallista kohtelua – tahallisesti tai tahattomasti?

Koska matkailuelämykset kuuluvat kaikille henkilön erityistarpeista, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, uskonnosta tai kulttuurista riippumatta, inklusiivinen matkailu on merkittävää ja yhdenvertaisen matkailun periaatteiden mukaista. Sen tavoitteena on, että ihmisten moninaisuus otetaan huomioon myös matkailupalveluissa; tällöin yhä useammat asiakkaat tuntevat olonsa tervetulleeksi ja turvalliseksi, eikä heidän matkalleen ole esteitä.

Mikä Inklusiivisen matkailun opas on?

Inklusiivisen matkailun opas on teos, joka antaa matkailuyrityksille erilaisia näkökulmia ja työkaluja inklusiiviseen tuotekehitykseen, matkailijan yhdenvertaiseen kohtaamiseen ja kohderyhmälle viestimiseen. Sen tarkoituksena on antaa sekä erilaisia näkökulmia että konkreettisia työkaluja, joilla inklusiivista matkailua voidaan edistää.

Miksi opas kannattaa lukea?

Opas on kirjoitettu siten, että se sopii myös niille, joille aihe on aivan uusi: teoksessa kerrotaan, mitä inklusiivisuudella, esteettömyydellä ja saavutettavuudella tarkoitetaan, ja esitellään muutamia kohderyhmiä sekä heidän tarpeitaan. Oppaasta saat tietää:

  • kuinka esteettömyyskartoituksia voi kilpailuttaa

  • millaisia apu- ja toimintavälineitä luonnossa liikkumiseen voi hankkia

  • kuinka suunnitella oheis- ja ohjelmapalveluja erilaisille kohderyhmille

  • kuinka tuotteistamista voi tehdä inklusiivisesti ja

  • kuinka inklusiivisista tuotteista ja palveluista voi viestiä asiakkaille sanallisesti, kuvallisesti ja saavutettavasti.

Oppaan lopussa on myös sanastoa ja linkkejä muihin lähteisiin, joista saa vinkkejä, ohjeita ja konkreettisia tarkastuslistojakin matkailupalvelujen kehittämisen tueksi.

Inklusiivisen matkailun opas on saatavilla PDF-muodossa Visit Finlandin sivuilla. Oppaan ovat laatineet Pirjo Räsänen, Iida Röksä, Jukka Parviainen, Kari Halonen ja Petri Rissanen.

Haluaisitko henkilökohtaista tukea palveluittesi esteettömyyden parantamiseen? Me Ellarella annamme asiantuntevaa palvelua ja konsultointia esteettömän matkailun kehittämisestä: esteettömyyden kartoituksesta, kehittämissuunnitelmista ja konseptoinneista tuotekehitykseen ja markkinointiin. Palvelumme kattavat sekä matkakohteen, luontokohteet ja -reitit että palvelut.

Edellinen
Edellinen

Outdooractiven tilastoja 2021

Seuraava
Seuraava

Outdooractiven kuukausikatsaus