Inklusiivisen matkailun toimeksiantojen satoa

Kuva: Johannes Sipponen

Matkailun tuotteistamista, markkinointia ja ylipäätään viestintää voi ihan huomaamattaan tehdään niin, että se piirtää yksipuolisen kuvan kohderyhmästä. Harvapa alueorganisaatio tai matkailuyritys syrjii ketään tietoisesti.

Inklusiivinen matkailu on ketään syrjimätöntä, kaikkien tarpeet huomioivaa matkailua, jossa jokainen asiakas voi käyttää palveluja ja kokea elämyksiä tasavertaisesti. Inklusiivisessa matkailussa huomioidaan kaikki kohderyhmät tasapuolisesti.

– Inklusiivisen matkailun opas, Visit Finland

Inklusiiviseen matkailuun kuuluvat esimerkiksi esteettömyys, sateenkaariystävällisyys ja eri uskontojen huomioinen. Kuluneen vuoden aikana Ellare on toteuttanut kaksi laajempaa valmennusohjelmaa, joissa olemme valottaneet näiden kohderyhmien tarpeita, puhuneet palveluiden kohdentamista, tuotteistamisesta sekä markkinoinnin ja viestinnän kehittämistarpeista. Lisäksi olemme toteuttaneet useiden yritysten tuotteiden testauksen ja olleet mukana fasilitoimassa DVECE-hankkeen Esteettömyys ja digitaalinen kaksonen -työpajoja.

Mitä olemme havainneet?

Esteettömyys käsitetään usein väärin

Esteettömät palvelut rajataan usein pelkästään esteettömiin huoneisiin tai lähes kokonaan liikuntarajoitteisiin ihmisiin. Kohderyhmä on kuitenkin hyvin heterogeeninen ja sen sisällä on samanlaisia matkailijaryhmiä kuin muutenkin. Osa urheilee ja liikkuu metsäpoluilla, kalastamassa ja lintuja tarkkailemassa vaivatta, osa taas nauttii oleskelusta ja leppoisasta yhdessäolosta. Suurin ongelma on tiedonpuute, joka johtaa palveluiden rajaamiseen hyvin suppeaan osaan kohderyhmää. Lisäksi kohderyhmälle ei osata antaa riittävää tietoa. Tuotetestauksissa olemme havainneet, että kysymys voi olla hyvinkin pienestä tuotekortin fiksaamisesta ja esteettömyyden kuvaamisesta. Tuote on jo lähtökohtaisesti ollut esteetön, mutta siitä ei ole osattu kertoa.

Sateenkaariystävällisyys pitää nostaa esille

“Miksi minun pitäisi erikseen kertoa, että olemme sateenkaariystävällinen?”, kysytään usein. Ensinnäkin siksi, että sateenkaarimatkailijalla voi olla iso kynnys käyttää palveluita, jotka eivät erikseen kerro olevansa sateenkaariystävällisiä johtuen osittain koetusta turvattomuuden tunteesta. Jos aiot tavoittaa kohderyhmän, kerro se avoimesti. Nosta se esille myös markkinointiviestinnässä: kuvamateriaali kertoo enemmän kuin tuhat sanaa siitä, keitä haluat palvella. Ja edelleen, tuote voi olla täsmälleen sama kuin muutenkin.

Potentiaalia on enemmän kuin uskotkaan

Potentiaalia on valtavasti sekä tarjonnan että kysynnän näkökulmasta. Kaikki tuotteet, joita olemme testanneet, soveltuvat eri kohderyhmille. Lähinnä on tarvittu informaation kohdentamista ja pieniä viilauksia esimerkiksi kävelyreittiin. Myös markkinoiden potentiaalia on, sillä esimerkiksi esteettömiä palveluita tarvitsee noin 26 % Euroopan väestöstä, ja jos mukaan lasketaan väliaikaisesti esteettömiä palveluita tarvitsevat, nousee määrä 40 %:iin. Tuotetestaajamme ovat lisäksi nostaneet esille huutavan elämyksien ja palveluiden tarpeen. Halua kokea, elää ja matkustaa olisi, mutta tarjontaa ei ole.

Ellaren tuotteistetut valmennuspolut ovat tuottaneet tulosta

Tiimimme on monipuolinen ja koostuu eri alojen osaamisesta. Hallitsemme eri toimialojen (esim. tapahtumat, ohjelmapalvelut ja majoituksen) tarpeet ja esimerkiksi tuotteistamisen, markkinoinnin ja viestinnän kehittämisen. Olemme onnistuneet tuotteistamaan valmennuspolun, jonka avulla syntyy oikeasti tulosta. Tuotetestauksista on tullut erityisen hyvää palautetta. Emme ole tyytyneet pelkästään osoittamaan ongelmia vaan olemme kertoneet ja kuvanneet ratkaisun. Tuloksena on ollut useita kohdennettuja tuotteita ja palveluita.

Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Edellinen
Edellinen

UUSI VUOSI UUDET TUULET – MATKAILUTEOLLISUUDEN EDELLÄKÄVIJÄYRITYS ON SYNTYNYT

Seuraava
Seuraava

Viisi kysymystä reittien kehittäjille