Outdooractiven Suomi-kampanjat menestystarinoita

Outdooractive logo


Suomi kiinnostaa Keski-Euroopassa ja se näkyi Outdooractiven Suomi-kampanjan 2019 tuloksissa. Kampanja koostui Visit Finlandin kattokampanjasta ja alueellisesta kampanjasta, jotka tukivat toisiaan. Molemmat kampanjat toteutuivat yli tavoitteiden ja erityisesti kesä-Lappi kiinnosti kansainvälisiä asiakkaita. Lapin tulos ylitti tavoitteen 35 prosentilla, joka on huikea tulos.

"Kampanja ylitti kaikki tavoitteet. Kampanjasivun teema oli Slow Down, ja se puri hyvin. Kampanjasivulla viivyttiin yli 5 minuuttia ja sen klikkimäärä ylitti tavoitteen 16 prosentilla", kertoo Pirjo Räsänen Ellaresta. Kampanjassa nostettiin esille alueita, valoilmiöitä, hiljaisuutta ja niihin liittyviä tuotteita ja kohteita.

Visit Finlandin uutiskirjeen (2 kpl) avasi 83 450 vastaanottajaa ja uutiskirjeen aiheisiin ohjautui yhteensä 7572 sivuistuntoa. Uutiskirje aktivoi eniten käyttäjiä siirtymään eteenpäin kunkin alueen sisältöihin. Eniten klikkejä keräsi Lappi, yhteensä yli 37 000 klikkiä. Seuraavaksi eniten kiinnosti Lakeland 32 617 klikkillä. Coast & Archipelago keräsi sekin klikkejä yli tavoitteen, yhteensä 24 831 klikkiä.

Outdooractiven Suomi-kampanja: Outdooractive alueelliset tavoitteet ja toteuma.
Alueelliset tavoitteet ja toteuma 2019.

Keskiarvoksi kaikkien kampanjaan osallistuneiden kesken tuli 8588 klikkiä alueellisen tavoitteen ollessa 6000 klikkiä. Eniten kiinnosti Ylläksen sisällöt, sen klikkimäärät nousivat yli 15 000. Pyhä-Luosto ylsi myös yli 10 000 klikin ja 11 alueesta 10 ylsi reippaasti yli tavoitteen.

 

Outdooractiven artikkelit nostavat esille ilmiöitä ja elämyksiä

Kampanjaan liittyi myös artikkeleita (storytelling), joita oli neljä. Outdooractiven artikkelit kertoivat ilmiöistä ja elämyksistä ja nostivat esille niihin liittyviä sisältöjä. Lapista oli kaksi artikkelia, joista toinen kertoi keskiyön auringosta ja toinen puhtaasta ilmasta ja vanhoista metsistä. Järviseudulta nostettiin esille järvet ja vehreät metsät. Saaristo-artikkelissa keskityttiin saarihyppelyyn. Artikkelit ovat pysyvää sisältöä ja tulevat portaalissa esille sekä kartta-, galleria- että listanäkymänä ja ovat aina paikkaan sidottuja. Niihin linkitetään aina portaalissa olevia tuotteita, vierailukohteita ja reittejä. Artikkelit menestyivät huikeasti yli tavoitteiden ja sivuistuntoja kertyi yli 9000 tavoitteen ollessa 6000. Jokaisen artikkelin sivuistuntojen määrä oli yli 2000.

 

 

Retkeily ja pyöräily kiinnostavat eniten -Uudellamaalla katsottiin eniten vesistö- ja sähköpyörätuotteita

Suosituimmat sisällöt, oli sitten kysymyksessä tuote tai reitti, liittyvät valtaosin luontoon ja luonnossa liikkumiseen. Teemareitit ja luontopolut kiinnostavat  paljon. Trendi on samankaltainen Keski-Euroopan kanssa, sielläkin teemalliset reitit ja lyhyet luontopolut ovat suosittuja. Se kertoo myös siitä, että retkeilyreittien ei tarvitse olla pitkiä eikä vaativia, kiinnostava sisältö ja helppous houkuttaa kävijöitä. Tuotteista pyöräily, sähköpyöräily, opastettu vaellus ja melonta olivat suosituimpia majoituspakettien lisäksi. Majoituspaketeissa sisältö, elämykset, vaikuttivat kiinnostavuuteen. Uudellamaalla katsottiin paljon pääkaupunkiseudun risteilyjä ja vesistötuotteita.

 

Suosituimmat reitit löytyvät Lapista ja Itä-Suomesta

Suosituimmista reiteistä kaksi on kansallispuistojen vaellusreittejä Lapista. Suosituin on ympyräreitti Urho Kekkosen kansallispuistossa ja hyvänä kakkosena on Pieni Karhunkierros. Iron Curtain Trail on pitkä pyörämatkailureitti ja erittäin suosittu Outdooractivessa. Suosituimmat reitit löytyvät Lapin lisäksi Itä-Suomesta; Pohjois-Savosta, Kainuusta ja Etelä-Karjalasta.

Outdooractiven Suomi-kampanja: Outdooractive suosituimmat reitit Suomessa.
Suosituimmat reitit Suomessa aikavälillä 1.5.-31.10.2019.

Kansallispuistoista kiinnostavimmat olivat Pallas-Ylläs, Koli, Repovesi, Oulanka ja Linnansaari.

 

Tuota monipuolista sisältöä -reittejä, tuotteita ja vierailukohteita

Ehdottomasti parasta sisältöä tuotetaan Etelä-Karjalassa, jossa kaikkien sisältöjen (yli 50 kpl) keskiarvo on yli 80. Sisältöihin kuuluvat laavut, satamat, nähtävyydet, vierailukohteet jne. Etelä-Karjalassa sisältöihin on panostettu; ne on kuvattu hyvin sekä kuvina että teksteinä, hakukoneoptimoitu sekä tehty näkyväksi reittien varrella.  Etelä-Karjala on myös panostanut siihen, että alueen omat asukkaat ja yritykset käyttävät tuotettuja sisältöjä hyväkseen. Tulostakin on tullut; Etelä-Karjalan alueen sisältöjä on ladattu ja tallennettu tuhansia kertoja, jaettu ja kommentoitu lähes 17 000 kertaa, sivuistuntojakin on yli 30 000.

Parhaiten menestyneiden kohteiden sisältötyypit vaihtelevat tuotteista majoituksiin, vierailukohteisiin ja POI-kohteisiin.

 

Miten parannan näkyvyyttä?

Näkyvyyden parantamisen pääperiaatteet ovat seuraavat:

  1. Tuota monipuolista sisältöä: Onnistuneen kampanjan tueksi pitää olla monipuolista, rikasta sisältöä kuten POI-kohteita, reittejä, majoituksia ja tuotteita. Outdooractive tukee kaikkia näitä sisältöjä. Bokunin rajapinta on nyt tulossa ja sitä kannattaa hyödyntää. Kysy lisätietoja!
  2. Hakukoneoptimoi: otsikoi oikein, tallenna kuvat oikein ja kirjoita tekstit oikein.
  3. Tunteita herättävät kuvat ja kuvagalleriat. Valtaosa menestyksestä juontaa juurensa kuviin. Kuva tulee näkyviin ensimmäisenä ja jos se ei herätä kiinnostusta, kuluttaja ei klikkaa sitä. Kuvia voi lisätä myös reitin varrelle ja hyödyntää reitti-ikkunan 3D-toimintoa, joka pidentää viipymää sivulla.
  4. Kasvata alueellista näkyvyyttä: huolehdi omalla alueellasi, että sisältöjä jaetaan ja kommentoidaan. Tiedota ja aktivoi yrityksiä, yhdistyksiä ja muita sidosryhmiä käyttämään ja jakamaan sisältöjä.
  5. Kampanjan ollessa kysymyksessä: Linkity kampanjan keskeisiin sisältöihin.

Järjestämme ilmaisia webinaareja mm. sisällön laadun ja alueellisen näkyvyyden parantamisesta. Ilmaiset webinaarit on tarkoitettu kaikille lisenssinhaltijoille.

Webinaareihin voit ilmoittutua alla olevista linkeistä:

1.    Sisällön näkyvyyden ja pisteytyksen parantaminen.
Ilmoittaudu tästä.

2.    Rakenna oma näkyvyysverkostosi; miten yritykset,yhdistykset, kunnat voivat hyödyntää sisältöä?
Ilmoittaudu tästä.

 

Lisätietoja:

Johannes Sipponenjohannes.sipponen@ellare.fi, 040 735 2748

Pirjo Räsänenpirjo.rasanen@ellare.fi, 040 737 8650